وال پست چیست و چه کاربردی دارد ؟ ,

menuordersearch
mtmt.ir
۱۳۹۴/۸/۱۶ شنبه
(5)
(3)
وال پست چیست و چه کاربردی دارد ؟
وال پست چیست و چه کاربردی دارد ؟

اگر می‌خواهید سازه‌ای داشته باشید که در برابر زلزله، باد و… مقاومت خوبی دارد؛ باید با وال پست‌ها کار کنید. اینکه وال پست چیست و چه کاربردی دارد یا الزمات قانونی آن کدام‌اند؛ از جمله نکاتی هستند که باید بدانید. در ادامه این مقاله شما را با هر آنچه درباره وال پست نیاز است بدانید آشنا می‌کنیم. با مستر تامین تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

 

وال پست چیست؟
وال پست که با نام وادار نیز شناخته می‌شود، با استفاده از کلاف‌هایی به شکل کلاف‌های قائم یا افقی است که برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و حتی باد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این محصول برای اتصال میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای به اسکلت ساختمان استفاده می‌شود. میانقاب‌های دیواره‌های هستند که بر اساس اتصال یا عدم اتصال آن‌ها به سازه به دو دسته تقسیم شده و نام گذاری شده‌اند.

اسن مقطع فولادی در واقع همان نبشی کشی ساختمان است. برای اجرای وال پست در اکثر اوقات از نبشی کشی استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت نبشی یکی از عوامل تاثیر گذار در هزینه‌های اجرای وال پست باشد.

استفاده از این محصولات مزایای بسیاری به همراه دارد. کشور ما روی گسل‌های بسیاری است که این محصول با تقسیم کردن فشار به بخش‌های مختلف دیوار، می‌تواند از ریزش دیوار پس از زلزله جلوگیری کند. البته این موضوع به معنی ترک نخوردن و آسیب ندیدن دیوار نیست. بلکه به معنی کاهش آسیب‌های وارده در اثر زلزله به دیوار شناخته می‌شود. 

 

با کاربردهای این محصول آشنا شوید!
در واقع کاربرد اصلی وال پست در ساخت میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای مقاوم در برابر زلزله است. اما از کاربردهای دیگر این محصول می‌توان به استفاده آن‌ها در نگهداری از در و پنجره، نمای بیرونی، عایق تاسیسات و… اشاره کرد. به این ترتیب بار کمتری به دیوار وارد شده و در هنگام زلزله احتمال پایین افتادن وسایل کمتر خواهد شد.

با توجه به کاربردهای گفته شده، این المان اغلب در میانقاب، تقاطع دیوارهای غیر سازه‌ای، کنار بازشو و جان‌پناه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در اسکلت‌های فلزی و بتنی نیز قابل اجراست.


با این حال می‌توان کاربردهای این محصول را وابسته به انواع آن دانست. این تجهیزات به شکل‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شوند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به انواع نبشی، ناودانی و پروفیل‌های قوطی اشاره کرد.


انواع وال پست در سازه های مختلف
در یک دسته بندی کلی، این محصولات را در دو دسته افقی و قائم قرار می‌دهند. از آنجایی که این دو دسته مهم‌ترین انواع وال پست هستند که در ایران شناخته می‌شوند؛ در ادامه بیشتر درباره آن‌ها سخن خواهیم گفت.

 

وال پست قائم
قرارگیری این محصول در دیوار به صورت قائم و موازی با ستون یا اجزای دیگر است. این پروفیل H شکل به دلیل ظاهر مناسبی که دارد؛ بلوک یا آجر راحت‌تر درون آن جای می‌گیرد. تولید از دو یا چهار نبشی امکان مهار دیوار از بیرون را به همراه دارد. از جمله انواع وال پست‌های قائم می‌توان به وادار میانی که در طول دیوار اجرا می‌شود و نوع کناری آن اشاره کرد. وال پست کناری در نزدیکی اعضای قائم با فاصله‌ای مشخص قرار داده می‌شود.

 

 

وادار افقی
این محصول برای کاهش ارتفاع آزاد دیوارهای بیش از 3.5 متر به کار گرفته می‌شود. این محصول به خوبی دیوار را از قاب جدا می‌کند. از نقش‌های دیگری که به عهده این محصول گذاشته شده است می‌توان به نگهداری تیرک‌ها اشاره کرد. این تیرک‌ها باید با ستون حداکثر یک متر فاصله داشته باشندِ؛ چرا که در غیراینصورت ممکن است تیر در ناحیه مفصل دچار تغییر شکل شود.

براساس نظر ناظر مسئول پروژه می‌توان از ترکیب وادارهای افقی و عمودی استفاده کرد. در این حالت به این محصول وال پست ترکیبی گفته می‌شود. نوع ترکیبی این محصول می‌تواند یکپارچگی بیشتری برای سازه به همراه داشته باشد؛ البته در صورتی که درست به کار گرفته شود.

انواع دیگری نیز از این محصول وجود دارد که براساس متریال سازنده دسته بندی شده‌اند. از جمله اعضای این دسته می‌توان به وال پست‌های بتن آرمه و فلزی اشاره کرد.

 


نحوه اجرای وال پست
از وال پست در ساختمان‌های بتنی، اسکلت فلزی و بلوک‌های فلزی استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله با نحوهٔ اجرای این محصول در هرکدام از سازه‌های بالا آشنا می‌شویم.

چگونگی اجرای وال پست در ساختمان بتنی
زمانی که می‌خواهید این محصول را در سازه‌های بتنی به کار بگیرید؛ باید از ورق‌های فلزی کمک بخواهید. این ورق‌ها کار اتصال وال به سازه را ساده‌تر می‌کنند. در این میان در نظر داشته باشید فاصله میان ورق و دیوار یا کف از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این فاصله باید صفر در نظر گرفته شود.

هنگام جای گذاری وال پست در اسکلت‌های بتنی باید تمام فاصله‌ها از بین بروند. از این رو هر دو ردیف را باید به یک بسط فلزی مجهز کرد. پس از آن به حداقل چهار میلگرد که از کف و سقف به ورق‌ها متصل‌اند نیاز دارید تا بتوان عملیات بتن ریزی را شروع کرد. پس از بتن ریزی، زمانی که قالب‌ها را باز می‌کنید؛ وال پست در میان بتن‌ها به خوبی محکم شده است.

 

 

چگونگی استفاده از وال پست در اسکلت فلزی
وال پست باید به خوبی روی ساختمان شما متصل شود. این یعنی جوشکاری روی این محصول امری اجتناب ناپذیر است. جوش این محصول باید روی تیرچه ساختمان انجام گیرد؛ اما نکته مهم نوع جوش است که کیفیت اجرای وال پست در اسکلت فلزی را نشان می‌دهد.

در ساختمان‌های با اسکلت فلزی قرارگیری مصالح اهمیت بسیاری دارد. از این رو توصیه می‌شود پیش از نصب مستقیم این محصول، محل استقرار آن را روی نقشه مشخص کنید. این کار محاسبات کلی شما را نیز ساده‌تر می‌کند.

 

 

نحوه اجرای وال پست فلزی در بلوک‌های سبک
نصب وال پست در بلوک‌های سبک کمی مشکل‌تر است. نصب دقیق ورق‌ها و اتصالات مربوط به آن‌ها در اجرای این محصول درون بلوک‌های سبک آنقدر اهمیت دارد که استفاده از آن را با محدودیت مواجه کرده. با این حال به یاد داشته باشید تنها یک سمت از این وال پست‌ها بلوک قرار داد.

روش‌های دیگری نیز برای نصب این محصول وجود دارد که جزء روش‌های معمول به حساب نمی‌آیند. از جمله این روش‌ها می‌توان به نصب با انکر بولت و نبشی کشی، اجرای تسمه دور ستون، اتصال ستون به دیوار با میلگرد، عبور میلگرد از شیارها به منظور مهار دیوار و… اشاره کرد.

 

 

الزامات قانونی + نکات قانونی استفاده از این محصول
مقررات ملی ساختمان سندی است که باید الزامات آن را در طراحی و اجرای ساختمان به خوبی انجام داد. در بند ۴-۹-۱-۳ این مقررات که در سال 96 ویرایش شده الزام به رعایت قانون‌های استاندارد 2800 به میان آورده شده است.

بندهای 4، 5 و 6 قانون استاندارد 2800 استفاده از این محصولات را ضروری برشمرده است. در این بندها آمده که دیوارهایی که ارتفاع بیش از 1.8 متر دارند، باید به خوبی مهار شوند. از جمله دیگر الزامات قانونی استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه‌ای که میان دو کلاف قائم قرار گرفته است نباید بیشتر از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت باشد.
اگر تراز را از کف در نظر بگیریم، حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه‌ای 3.5 متر است.
در تمام دیوارهای غیر سازه‌ای لبه‌های قائم باید مهار شوند.
لبه‌های افقی دیوارهای غیر سازه‌ای چون در کل ارتفاع قرار ندارند باید با کلاف‌های فولادی یا ناودانی‌های نمره ۶ مهار شوند.
طی استاندارد ۲۸۰۰ قانون ایران دتایل‌هایی که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم نیز باید رعایت شوند.

 

 

اجرای وال پست
به یاد داشته باشید اگر هر کدام از ضوابط قانون ملی ساختمان رعایت نشود، زیان‌های مالی و جانی زیادی به همراه دارد. همچنین اگر ساختمان به دلیل زلزله یا باد تخریب شود و مشخص شود طی طراحی و ساخت احمالی در اجرای این قوانین صورت گرفته؛ یکی از مقصرین مهندس ناظر ساختمان در نظر گرفته می‌شود.

 

 

راهنمای نصب وال پست
یکی از نکاتی که هنگام اجرای این محصول باید در نظر بگیرید؛ شاغول بودن آنهاست. همچنین نکاتی هستند که پیش از شروع کار به سازنده یا مجری ابلاغ می‌شوند؛ رعایت این نکات بسیار ضروری است.

به کار گذاشتن این فرآورده فولادی پیش از بتن ریزی در زیر و روی تیر از اهمیت بالایی برخودار است. به‌کارگیری این محصول وابسته به اینکه بیس پلیت یا همان قوطی ستونی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد باز می‌گردد.

به منظور بهره‌وری بیشتر این محصولات، باید آن‌ها را در فواصل 1 تا 1.5 متری با کمک میلگرد مناسب به سقف سازه متصل کنند. میلگرد آجدار سایز ۱۴ یا بیشتر بهترین انتخاب‌ها برای این کارند.

وال پست‌های عمودی باید در فواصل یک متری با کمک میلگردهای آجدار سایز ۱۰ شاخک‌ها را به قوطی‌ها یا نبشی‌ها جوش دهیم. این کار گیرداری لازم بین تیغه و وال پست را فراهم می‌کند.

در صورتی که وال در کنار ستون قرار بگیرد؛ باید بین این دو چند سانتی متر فاصله در نظر بگیریم. تنها در این صورت است که می‌توان از وارد شدن وزن بیشتر به دیوار هنگام زلزله جلوگیری کرد.

 


سخن نهایی

برای کسی که مسئولیت خرید تجهیزات موردنیاز یک پروژه ساختمانی را برعهده دارد، دانستن اینکه وال پست چیست و چه کاربردی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از مستر تامین به برسی کاربردها وال پست و انواع آن پرداختیم. همچنین الزامات نصب وال پست را از نظر گذراندیم.

کیفیت و قیمت ورق و نبشی‌هایی که در تولید این محصول به کار گرفته می‌شوند؛ از اهمیت بالایی برخوردار است. شما عزیزان می‌توانید این محصولات را با مناسب‌ترین قیمت از مستر تامین تهیه کنید. کافی است یکبار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

aparatfacebookgooglelinkedintwiter
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

دفتر مرکزی :تهران - خیابان ابوذر انتهای خیابان شهید فتحی خیابان ورزدار نبش کوچه ولیعصر پلاک 28 | تلفن های تماس :09125257549
09195939539 | پست الکترونیکی : ataeimanager@gmail.com
ساعات تماس همه روزه 9 الی 22

نماد اعتماد الکترونیکی
جستجو
aparatgooglefacebooktwiteryou

تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.